Monday, June 13, 2011

URBAN LOFTS ΚΑΙ ΤΟ «ΣΠΙΤΙ» TOY ΚΕΘΕΑ - ΔΙΑΒΑΣΗ


για το «κατοικείν» στο Γκάζι,
 εκτός και εντός της Τεχνόπολις


Κυριακή απόγευμα στο Γκάζι, παρκάρω και  βγαίνοντας από το αυτοκίνητο, διαβάζω εκεί ψηλά: "1909 ΒΟΝΝΕΤ SPAZIN LYON" ακριβώς δίπλα στα νέα Urban Lofts 2011. 


Oι παλαιοί  κώδωνες του γκαζιού καθρεφτίζονται στα νέα υαλοστάσια.  Το  παλαιό και το καινούργιο σε ενδιαφέροντες καθρεφτισμούς, τραβάει την προσοχή μου,  να έτσι όπως  ένα βεγγαλικό απαστράπτει στο νυχτερινό ουρανό.






Φόρμες αφαιρετικές, με μια καθαρότητα και τόλμη που ξαφνιάζει έτσι όπως επιτίθενται στον αττικό ουρανό. Ασκείται  μια δύναμη, μια εξουσία θα έλεγα, που σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά,  γίνεται ελκυστική, θα ήταν επιθυμητή θα έλεγα ,  σε μια εποχή που η αίσθηση της ήττας είναι διάχυτη. 



Και ποιος δεν θα ήθελε να βγει με κομπασμό στις βεράντες, ατενίζοντας τα πλήθη στην πλατεία, με φόντο αυτό το εντυπωσιακό ανατρεπτικό σκηνικό, που συντίθεται από κατακόρυφα και οριζόντια επίπεδα. 

Επίπεδα  αιωρούνται απειλητικά θάλεγα, ακριβώς δίπλα στις ταπεινές αλλά και μεγαλειώδεις ταυτόχρονα  φίνες μεταλλικές εργοστασιακές  κατασκευές  που υπηρετούν το αναγκαίο. 




Χωρίς να  καταφέρω να ανακαλύψω τα ονόματα των μελετητών αυτού του έργου, συνέχισα προς την Αίθουσα Κωστή Παλαμά στην Τεχνόπολη.



Χάρος Μανώλης

Εδώ το πρόγραμμα απεξάρτησης ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ με αφορμή τα 20 χρόνια λειτουργίας του παρουσιάζει κάτι διαφορετικό.

110 καταξιωμένοι καλλιτέχνες δημιούργησαν και προσέφεραν τα έργα τους εμπνευσμένα από την έννοια του σπιτιού, ως συμβόλου στέγασης, φιλοξενίας, σταθερότητας και ασφάλειας με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κόσμου για το θέμα των ναρκωτικών.

       

         Βικεντίου Αριστοτέλης,           Αναστασάκη Καίτη

Κρίκκη  Ελένη

Κυριτσόπουλος Αλέξης
   Κοκκινίδης Δημοσθένης


Λεβίδης Αλέκος 

   
Παπαγιάννη Ευφροσύνη ( Σύνη)


Με αφετηρία,  ένα ενδιαφέρον κείμενο-σταθμός, του καλλιτέχνη της Άρτε Πόβερα  Pierpaolo Calzolari, που το γράφει σε ηλικία 25 ετών

 Pierpaolo Calzolari
έχοντας περάσει από την γνώση των παραισθησιογόνων, ο Ντένης Ζαχαρόπουλος υπογράφει το δικό του κείμενο στον κατάλογο της Έκθεσης. Επισημαίνει ότι το κείμενο αυτό μιλά για το ιδανικό σπίτι που είναι στο μυαλό του ανθρώπου και για την κάθε είδους απεξάρτηση που του «επιτρέπει να ζήσει ευτυχισμένος»


Χαβιάρας Πάρις
S.L.R.2011” (2011)
Ένα μικρό οικιακό μνημείο

Δρακούλη Σεβαστή


Πέρα όμως από το ενδιαφέρον που παρουσιάζουν τα έργα των εικαστικών που προηγήθηκαν και επιλέχθηκαν ενδεικτικά,  στον υπόγειο χώρο ανακάλυψα και ξεχώρισα δείγματα από τις απόπειρες των  ανθρώπων της ανοιχτής αυτής θεραπευτικής κοινότητας.



Έργα των νέων που υποστηρίζονται από την θεραπευτική πρόταση του ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ, 

 Απόπειρες που πραγματώνονται μέσα σε ένα ιδιότυπο συναισθηματικό πλαίσιο, που χαρακτηρίζει του νέους αυτούς και για αυτό προκαλούν μια διαφορετική συγκίνηση, από τα έργα των καταξιωμένων καλλιτεχνών.
Η παρουσία μας εκεί τους δίνει δύναμη  και νομίζω τους αξίζει!

Λίγο αργότερα, οδηγώντας δίπλα στις γραμμές του τραίνου στην οδό Κωνσταντινουπόλεως και ενώ είχα στο μυαλό μου τα νέα Lofts και τα χαρτονένια σπιτάκια αυτής  της έκθεσης αντίκρισα δύο άλλα «σπιτάκια» των ανθρώπων των φυλασσόμενων διαβάσεων των γραμμών του τραίνου. 




«σπιτάκια»- φυλάκια των φυλασσόμενων διαβάσεων των γραμμών του τραίνου. 

Ίσως τα σπιτάκια αυτά να αξίζουν κάτι παραπάνω από τον απλό θαυμασμό μας, σε σχέση  με τα υπερσύγχρονα lofts και άλλα κτίρια αναψυχής που ανατρέπουν και διαγράφουν οριστικά την εικόνα και την ιστορία  μιας ξεχωριστής περιοχής αυτής της πόλης. Ίσως ο ΟΣΕ πρέπει να τα κηρύξει διατηρητέα.

 Έχω την εντύπωση ότι άλλη μια περιοχή του κέντρου της Αθήνας δίνεται πάλι  ανεξέλεγκτα «αντιπαροχή» στους επιχειρηματίες της αναψυχής και του εργολάβους των lofts. Η ιστορία επαναλαμβάνεται, καταστρέφοντας οριστικά την ιστορία αυτής της πόλης.
Κι ας ονειρεύονται οι καλλιτέχνες και τα παιδιά του ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ……….

No comments :

Post a Comment