Wednesday, October 3, 2012

Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΔΕΣΙΑΣ ΑΠΌ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΣΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚH ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ


το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο 
της Αθήνας συνεχίζει να  τολμά


Στον νέο ανακαινισμένο χώρο του Μεγάρου της Δούκισσας της Πλακεντίας, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας, σε συνεργασία με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και την Ελληνική Εταιρεία Βιβλιοδεσίας,  διοργανώθηκε μια έκθεση με εξαιρετικά δείγματα βυζαντινών και μεταβυζαντινών βιβλιοδεσιών, από την Συλλογή χειρογράφων και παλαιτύπων του Βυζαντινού Μουσείου και από την Ελληνική Βιβλιοθήκη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ωνάση.












Ομολογώ ότι αυτή την  εποχή δεν θα επισκεπτόμουν μια τέτοια έκθεση.  Διάβασα όμως ότι η έκθεση πλαισιώνεται από σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες και αναρωτήθηκα τι τελικά σκέφτηκε  η διευθύντρια του Βυζαντινού και Μουσείου Αναστασία Λαζαρίδου σε συνεργασία με την Νίκη Τσιρώνη που είχαν και την επιστημονική επιμέλεια.



Stephen Antonakos,από τη σειρά «Alphavitos» (1987)

Θυμήθηκα ότι τον Φεβρουάριο του 2011ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης Stephen Antonakos προσέφερε στο Μουσείο ένα  έργο του, αφιερωμένο στον Δημήτρη Κωνστάντιο, που συνδυάζει  την ιερότητα των ασημόδετων ευαγγελίων και την δύναμη της σύγχρονης τέχνης,  μία σχέση ακριβώς όπως ο Κωνστάντιος πίστευε και τόλμησε να προβάλει στο ΒΧΜ (βλέπε εδώ) 
Η Λαζαρίδου, στενή συνεργάτης του Κωνστάντιου συνεχίζει και τολμά.



 

Έτσι ανάμεσα στα δείγματα εξαιρετικών βιβλιοδεσιών εντάσσει έργα σύγχρονης  τέχνης. Ο  Δημήτρης Ξόνογλου, από την Θεσσαλονίκη, τοποθετεί στο κέντρο του νέου- καινούργιου – ψυχρού μάλλον θα έλεγα, εκθεσιακού χώρου, ένα τολμηρό έργο, μια ζώνη 'ενα "δρόμο" από αλεύρι που υποδέχεται μια σειρά από 5 μισάνοιχτα παληά βιβλία.

Δημήτρης Ξόνογλου
Το έργο αυτό με τίτλο "Δρόμος", με την αμεσότητα  του,  προσδίδει μια σεπτή ανθρώπινη διάσταση  στον νέο χώρο και δίνει μια ξεχωριστή αίσθηση. Κοινός παρανομαστής της δουλειάς του Ξόνογλου είναι  η έντονη εννοιολογική και συμβολική φόρτιση.



 Δημήτρης Ξόνογλου, Δρόμος, 2012

 

τα έργα της Βένιας Δημητρακοπούλου



Τα Leporelollos της Βένιας Δημητρακοπούλου



Τα Leporelollos της Βένιας Δημητρακοπούλου, εμπνευσμένα από την Ιαπωνική παράδοση, «πηγαίνουν χέρι-χέρι με τις εσωτερικές κατακτήσεις του ανθρώπου που δημιουργεί και απελευθερώνεται… χαρτογραφούν ημέρες καλοκαιριού, διακοπών, βιώματα χειμώνα, σκέψεις συνειρμούς, όνειρα και προσωπικές έγγραφες…»



Βένια Δημητρακοπούλου


Ανθολόγια εσωτερικών γεγονότων τα βιβλία της εικαστικού προσκαλούν σε ξεκλείδωμα μορφών του παρελθόντος… όπως γράφει στο Σημείωμα της η επιμελήτρια τέχνης μαρία α. αγγελή.


Λαβύρινθος, (1996-2009 νυχτερινά), Βένια Δημητρακοπούλου 2012
 

Μέρες καλοκαιριού 2012, Βένια Δημητρακοπούλου, φωτό Ηλίας Ηλιάδης




Αμοργός, Αρκαδία, Αίγινα, Βένια Δημητρακοπούλου 2012, φωτο Ηλίας Ηλιάδης


Τέλος, ο Μάρκος Καμπάνης, ο Χρήστος Μαρκίδης, ο Χρήστος Μποκόρος, ο Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, η Φωτεινή Στεφανίδου και Πάνος Φειδάκης έχουν φιλοτεχνήσει  τα εξώφυλλα έξι συλλεκτικών αντίτυπων  του βιβλίου «Κασσιανή η Υμνωδός»με πρόλογο και επιμέλεια της βυζαντινολόγου Νίκης Τσιρώνη, που περιέχει το ποιητικό έργο της γωνωστότερης ποιήτριας της Βυζαντινής περιόδου Κασσιανής.


Χρήστος Μποκόρος, Μάρκος Καμπάνης, εξώφυλλα του βιβλίου "Κασσιανή η Υμνωδός"

Διάρκεια  έκθεσης, μέχρι 13 Ιανουαρίου 2013









No comments :

Post a Comment