Friday, February 28, 2014

ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ - PRESS


1.
από την συνέντευξη τύπου:
δημοσιεύματα στον τύπο κατ΄ επιλογή εν όψει
της Ημερίδας του Σαββάτου 01 Μαρτίου 2014 στον ΙΑΝΟ
αλλά και μετά την ημερίδα



Ανδρέας Βεντουράκης, Δημήτρης Κονταργύρης, Γιώργος Τριανταφύλλου, Γιώργος Μαδεμοχωρίτης 



Μετά την συνέντευξη τύπου που δόθηκε σε συνεργασία με τον Δημήτρη Κονταργύρη και τον Ανδρέα Βεντουράκη και με την συμμετοχή του προέδρου του ΣΑΔΑΣ Τμήμα Αττικής, Γιώργου Μαδεμοχωρίτη και του Βασίλη Γρηγοριάδη, την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου στην Αλυσίδα Πολιτισμού ΙΑΝΟΣ, παραθέτω στην συνέχεια προς ενημέρωση επιλεγμένα δημοσιεύματα:




«Πεζοδρομήστε την Σταδίου κάθε Σάββατο»

της Χαράς Τζαναβάρα



Κάντε ΚΛΙΚ εδώ

«Σχέδιο Β: πεζοδρόμηση της Σταδίου»

Του Γιώργου Λάλιου




Μια εικόνα από το παρελθόν με ελπίδα για το μέλλον. Η οδός Σταδίου ως πεζόδρομος με τις γραμμές του τραμ στις αρχές του 20ου αιώνα.
Κάντε ΚΛΙΚ εδώ



«Σταδίου vs Πανεπιστημίου»

Δύο πόλοι στον δημόσιο διάλογο για την ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας που άνοιξε το Re-think Athens

Της Μάχης Τράτσα




Οδός Σταδίου, ερημία και εγκατάλειψη, Ιούλιος 2013
Κάντε ΚΛΙΚ εδώ




"Πρόταση για την πεζοδρόμηση της Σταδίου"

Και εκτροπή της επέκτασης του τραμ σε Φιλελλήνων - Σταδίου - Πατησίων, όπως στο παρελθόν

της Σταυρογιάννη  Λούλη


Κάντε ΚΛΙΚ εδώ


Περισσότερα το Σάββατο 1η Μαρτίου στον ΙΑΝΟ, Σταδίου 24 στις 11:30

και μετά την Ημερίδα κατ επιλογή:



Τρίτη 4 Μαρτίου 2014


ΤΡΕΙΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΡΙΧΝΟΥΝ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΜΙΑ ΙΔΕΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΜΗΔΕΝΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ 

"Πεζοδρόμηση Σταδίου, η εναλλακτική πρόταση"

Η τριγωνική περιπατητική διαδρομή «Σταδίου - Ερμού - Αιόλου», μαζί με τη Φιλελλήνων, εξασφαλίζουν μια εκτεταμένη «ενδοχώρα» για τους πεζούς 

Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ

Κάντε ΚΛΙΚ εδώ



Τετάρτη 5Μαρτίου .2014

"Σταδίου v/s Πανεπιστημίου" 
(ο νέος αθηναϊκός εμφύλιος) 

ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟ 


Κάντε ΚΛΙΚ εδώ

Thursday, February 20, 2014

RETHINK ATHENS: Η ΑΘΗΝΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ - ΟΙ ΟΡΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ


εντυπωσιακή προβολή, μετέωρα ερωτήματα...



 Rethink Athens, Η Ομόνοια τη νύχτα

Ομολογώ ότι παρακολούθησα μια λαμπερή παρουσίαση καλεσμένος στην συνέντευξη τύπου με θέμα την ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ «RETHINK ATHENS: H ΑΘΗΝΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ-OI ΟΡΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ» στην Στοά Αρσακείου. Ένα εξαιρετικό βίντεο με την ανάλυση, τους στόχους, τις αρχές και μια εντυπωσιακή απεικόνιση της μελέτης, μια προσεγμένη παρουσίαση και τεκμηρίωση της πρότασης από τον καθηγητή Παναγιώτη Τουρνικιώτη, αναλύσεις από τον Πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνη Παπαδημητρίου και τον Χρήστο Τσίτουρα από την Αττικό Μετρό ΑΕ  που αναφέρθηκε σχετικά με τους στόχους και το χρονοδιάγραμμα. Και όλα αυτά συντονισμένα με τον καλύτερο τρόπο από τον Γιώργο Πανέτσο.


Rethink Athens, Οδός Πανεπιστημίου

Δημοσιογράφοι, κάμερες, ζεστός καφές και πλούσιο υλικό για την ενημέρωσή μας. Μια άψογη οργάνωση, για ένα μεγάλο έργο που φαίνεται ότι έχει πιά δρομολογηθεί μια και όπως τονίστηκε το ίδρυμα Ωνάση κλείνοντας τον κύκλο του, παραδίδει τις 33 μελέτες στην πολιτεία, που αναλαμβάνει πλέον να προωθήσει το έργο με προοπτική ολοκλήρωσης το τέλος του 2016 και με την προϋπόθεση ότι θα ξεπεραστούν τα όσα θέματα προκύπτουν με τους χρόνους και την χρηματοδότηση από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Rethink Athens, Οδός Κοράη


Στο υλικό που μας παραδόθηκε ξεχώρισα και χαιρετίζω νέες συμπληρωματικές προτάσεις, όπως η μικρή αλλά ουσιαστική ανάδειξη κλασσικών αρχαιοτήτων στην γωνία Πανεπιστημίου και Βασ. Σοφίας. Θεωρώ ότι αποτελεί μια νέα συμπληρωματική επιλογή που σχετίζεται με την ενδιαφέρουσα πρόταση του Αριστείδη Αντονά στον διαγωνισμό.


Rethink Athens, Ανάδειξη αρχαίων στην Πανεπιστημίου και Β. Σοφίας


Ενδιαφέρουσα είναι επίσης και η διαφαινόμενη διάχυση των πεζοδρομίων της Πανεπιστημίου προς τη οδό Σταδίου και Ακαδημίας. 


Στην συνέχεια ο Παναγιώτης Τουρνικιώτης μας ξενάγησε στα 19 ειδικά διαμορφωμένα καταστήματα της Στοάς Αρσακείου, που έχουν μετατραπεί σε εκθεσιακούς χώρους παρουσίασης των μελετών και εκδηλώσεων. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η επιλογή αυτή ξαναζωντάνεψε τους εδώ και πολύ καιρό ανοίκιαστους χώρους της Στοάς. Η διακόσμηση βέβαια με τα αναρτημένα λευκά υφάσματα στο εξωτερικό των καταστημάτων ήταν μάλλον ατυχής και οι εσωτερικές διαμορφώσεις απέριττες και μάλλον πρόχειρες, με υποτυπώδη φωτισμό για τα περισσότερα καταστήματα.



Επισκέφτηκα αρκετούς χώρους και είδα προσεκτικά το υλικό που εκτίθεται. Τα γενικά σχέδια της αρχιτεκτονικής μελέτης, τις λεπτομέρειες τα εντυπωσιακά φωτο-ρεαλιστικά, τις μακέτες, την ηλεκτρομηχανολογική μελέτη και άλλα. Η γενική εντύπωση με προβλημάτισε, δεν αισθάνθηκα ότι η συνολική παρουσίαση είναι ικανοποιητική.

Δ25, Στρατηγική για το νερό και τα υδάτινα στοιχεία

Υπάρχει βέβαια ενδιαφέρον υλικό για μια γενικού χαρακτήρα ενημέρωση ως προς την χρήση του νερού και των υδάτινων στοιχείων π.χ. αλλά πρέπει να πω ότι το επίπεδο παρουσίασης και η πληρότητα των σχεδίων που κατάφερα να δω, είναι ίσως υποδεέστερη από κάποιες προσεγμένες διπλωματικές που παρακολουθώ σαν εξωτερικός κριτής στο Πολυτεχνείο.



Η πλατεία Ομονοίας, απόσπασμα από την οριστική μελέτη



Η οδός Κοραή και οι διαμορφώσεις μπροστά στην τριλογία



Με δεδομένο ότι η μελέτη ολοκληρώθηκε και πραγματοποιούνται τα Τεύχη Δημοπράτησης, αναζήτησα γενικά σχέδια οριστικής μελέτης-εφαρμογής με διαστάσεις και τα σχετικά,   μα δεν κατάφερα να τα ανακαλύψω. Ανησυχώ αν το υλικό αυτό θα προσελκύσει το ευρύτερο κοινό και κατά πόσον θα ενημερώσει επαρκώς  και θα πείσει τους πιο απαιτητικούς επισκέπτες. 


Rethink, Athens Στάση τραμ


Τα κατασκευαστικά σχέδια για το εξοπλισμό έχουν ενδιαφέρον και δείχνουν μια πληρότητα, με προβλημάτισαν όμως κάποιες επιλογές, όπως ας πούμε, οι εξαιρετικά λεπτές ξύλινες διατομές (40Χ40 mm) από τροπικό Αφρικανικό  ξύλο Afzelia,  στις πέργκολες και τα καθιστικά ως προς την αντοχή τους στο χρόνο και στους βανδαλισμούς. Δεν υπάρχει δυστυχώς χώρος εδώ για περισσότερες αναλύσεις και σχόλια. 






Στο Ανοιχτό Εργαστήριο Δ08, βρήκα ενδιαφέρουσες τις μελέτες για τα τρία κτίρια της πλατείας Ομονοίας, που χρηματοδότησε το Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης. Πρόκειται για τις μελέτες αποκατάστασης και ανακαίνισης των Ξενοδοχείων «Μέγας Αλέξανδρος»,     «Ολυμπιάς» και «Μπάγκειον» που έχουν πραγματοποιήσει τα αρχιτεκτονικά γραφεία «Γραφείο 75 Αρχιτέκτονες», και «Μαρία Καλτσά – ΩΜ Μελετητική ΕΠΕ»



Έφυγα προβληματισμένος με μια αίσθηση ότι υπάρχει μια παράξενη βιασύνη, να προχωρήσουν τα πράγματα γρήγορα, χωρίς να έχω πεισθεί ότι η όλη προσέγγιση έχει ωριμάσει. Το έργο είναι πολύ μεγάλης κλίμακας και χρειάζεται να πεισθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι ότι δεν υπάρχουν σκοτεινές ή γκρίζες ζώνες που θα λύσει στην διαδρομή ο εργολάβος, με ότι αυτό συνεπάγεται.


Δεν έχω βεβαιωθεί ας πούμε, κατά πόσον αποτελεί ρεαλιστική και εφαρμοστέα η επιλογή για την εγκατάσταση στο οδόστρωμα πιεζοηλεκτρικού συστήματος παραγωγής ενέργειας, που είδα στην ηλεκτρομηχανολογική μελέτη. Μια τολμηρή και πολύ ακριβή επιλογή (?) που  παράγει ρεύμα για τον φωτισμό των στάσεων του τραμ από μηχανισμούς που ενεργοποιούνται από την πίεση των ελαστικών των αυτοκινήτων που διασχίζουν τους κάθετους δρόμους!


Δ10, Ο χώρος της Αρχιτεκτονικής μελέτης και των λεπτομερειών



Περίμενα να δω ακόμη μια αίθουσα με δείγματα όλων των υλικών που έχουν επιλεγεί και πιλοτικών δειγμάτων κατασκευής, με τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις και προδιαγραφές και άλλα πολλά ακόμα για να αισθανθώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο και ότι η μελέτη έχει πραγματικά ολοκληρωθεί μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. 


Σε κάθε περίπτωση το γεγονός της ολοκλήρωσης και της παράδοσης της μελέτης πήρε μια θεαματική δημοσιότητα και προβολή. Αναμφισβήτητα είναι ένα γεγονός που είναι πιθανόν να ανεβάζει το ηθικό των Αθηναίων σε αυτή την σκοτεινή περίοδο και να προσφέρει ελπίδα για μια καλύτερη πόλη. Εξακολουθώ όμως να είμαι προβληματισμένος, εκτιμώντας από όλα όσα είδα, και σύμφωνα με την εμπειρία μου σε αρχιτεκτονικές μελέτες μεγάλης κλίμακας, ότι παραμένουν ακόμη σκοτεινές και ασαφείς πλευρές παρ΄ όλη την εντυπωσιακή προσπάθεια προβολής μιας μελέτης, που ολοκληρώθηκε και παραδίδεται στην πολιτεία. Εκτός, εάν...





Thursday, February 13, 2014

ΚΟΖΑΝΗ Χ 4 : ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΕΑΧΑ



αξιολογώντας μελέτες νέων αρχιτεκτόνων
σε ένα κλίμα μελαγχολίας και απογοήτευσης

+ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ



14161708MT: Γεωργία-Σοφία Μουστάκα, Κωνσταντίνος Αβραμίδης

Η κριτική επιτροπή για την επιλογή των βραβείων του διαγωνισμού ΚΟΖΑΝΗ Χ 4 συνεδρίασε στους χώρους εταιρείας για την Ενοποίηση των Αρχαιολογικών χώρων των Αθηνών «ΕΑΧΑ» ακριβώς τις στιγμές που κατατέθηκε στην βουλή το νομοσχέδιο για την κατάργηση του.







Συνεδριάσαμε μέσα σε ένα διάχυτο κλίμα μελαγχολίας και απογοήτευσης με δεδομένη την απόλυση ικανού αριθμού εξειδικευμένων στελεχών και συνεργατών της ΕΑΧΑ. 

Αντίθετα με όλα όσα είχαν εξαγγελθεί, κατατέθηκε τελικά εχθές την νύχτα προς ψήφιση στην Βουλή το νομοσχέδιο για την κατάργηση του εμβληματικού αυτού οργανισμού, του οποίου η αξία αλλά και η αναγκαιότητα του έργου του αναγνωρίζεται παγκοσμίως, τόσο για όλα όσα έχει εκπονήσει, αλλά και για όλα όσα αναμένονται να γίνουν για την ολοκλήρωση της ανάδειξης και του ευπρεπισμού του πιο σημαντικού ιστορικού τόπου της Ευρώπης. 

Είχα την τύχη να είμαι πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του αρχιτεκτονικού αυτού Διαγωνισμού, στην οποία συμμετείχαν ακόμη οι αρχιτέκτονες Διαμαντόπουλος Δημήτρης, Προκάκης Γεώργιος, Χριστοπούλου Βαρβάρα, Γεωργιάδης Νικόλαος, Λιλιμπάκη Μαρία,  και Κοκόλης Κωνσταντίνος. 

Συνεδριάζοντας με την πολύτιμη βοήθεια των εν δυνάμει ήδη απολυμένων στελεχών της ΕΑΧΑ, που συμμετείχαν μέχρι αργά στις συνεδριάσεις μας, επιλέξαμε τις ακόλουθες μελέτες στις οποίες απονέμονται 5 ισότιμα βραβεία των 5000€


ΒΡΑΒΕΙΑ



14161708MT: 

Γεωργία-Σοφία Μουστάκα, Κωνσταντίνος Αβραμίδης 

«ΑΣΤΙΚΑ ΧΩΡΑΦΙΑ»






Απόσπασμα από τα πρακτικά:


Ενδιαφέρουσα και συστηματική ανάλυση για την πόλη και την επιλεγμένη περιοχή μελέτης. Εύστοχη και ευαίσθητη είναι η συνθετική αρχή που έχει σαν αφετηρία τις χαράξεις και τον χαρακτήρα του αγροτικού τοπίου της Κοζάνης, εισάγοντας την έννοια του χωραφιού ως βασικό στοιχείο της σύνδεσης και αποτελεί την βάση για την μεταγραφή της εικονογραφίας του φυσικού τοπίου στην πόλη.
Εκτιμάται θετικά η επίπτωση μιας διαφορετικότητας στις επιλογές των χρωμάτων, των φυτών και των υλικών διάστρωσης, για την οργάνωση του χώρου. Οι επιλογές αυτές συμβάλλουν σε μία ξεχωριστή ατμόσφαιρα όπως αποκαλύπτεται μέσα από τα προσεγμένα φωτορεαλιστικά.
Υποδειγματική η όλη παρουσίαση της μελέτης.




AB25252512: 

Τσάδαρη Σοφία, Χάγιου Αικατερίνη

«Το Βιώσιμο Μπλογκ»




Απόσπασμα από τα πρακτικά:


Ένα ευρύ φάσμα χωρικών, τεχνολογικών και οικολογικών επεμβάσεων αποτελούν τη μεθοδολογία της μελέτης, η οποία έχει προσεκτικά επιλεγμένο πιλοτικό χαρακτήρα.
Οι γραμμικοί δημόσιοι χώροι, αλλά και οι επιλεγμένοι νέοι κοινόχρηστοι, που είναι ενταγμένοι στα οικοδομικά τετράγωνα, υφίστανται μία ελεγχόμενη «μεταγραφή» κυρίως μέσω των προσεκτικά επιλεγμένων υλικών και της επεξεργασίας των επιφανειών. Το αποτέλεσμα είναι μία χωρική και λειτουργική πολυμορφία/πολυχρωμία, που προσδίδει στην περιοχή μελέτης έναν χαρακτήρα αστικής ανανέωσης, δίχως να κατακερματίζει τα 4 οικοδομικά τετράγωνα ή να διαφοροποιεί την αστική κλίμακα της Κοζάνης.



DD08000440:
 Τηλιγάδα Βασιλική






Απόσπασμα από τα πρακτικά:

Πρόταση με ρευστή γλυπτική μορφή που ανταποκρίνεται στις λειτουργικές απαιτήσεις του δρόμου και των «σταυρών». Ικανοποιητική η επιλογή των υλικών και της βιοκλιματικής προσέγγισης. Η συνολική μορφή  αναβαθμίζει την ποιότητα του αστικού χώρου αν και ξένη προς την υπάρχουσα μορφολογία του ιστού της πόλης.
Η υπερ-ευρυγώνια φωτορεαλιστική απεικόνιση και η αφαιρετική απόδοση του περιβάλλοντος χώρου, παραποιεί την κλίμακα και το μέγεθος των επεμβάσεων της πρότασης, που στην πραγματικότητα είναι ηπιότερες από όσο απεικονίζονται.

00050100KZ: 
Άννα Λιάνα, Άννα Κουτσονάνου, 
Χαδιώ Κωνσταντία, 
συνεργάτης Σκόρδας Στυλιανός

«4+ ΤΕΘΛΑΣΜΕΝΕΣ»





Απόσπασμα από τα πρακτικά:


Στόχος της μελέτης είναι η ποιοτική αναβάθμιση τμήματος της οικιστικής περιοχής/γειτονιάς της Γιτιάς. Για τον σκοπό αυτό προτείνεται η πεζοδρόμηση τριών οδών του οικοδομικού τετραγώνου επιλογής και η υπαγωγής τον δημόσιο χώρο κενών του αστικού ιστού. Η πρόταση καταφέρνει με μεθοδικότητα και σαφήνεια να ιεραρχήσει ή να ορισθεί εκ νέου το υπάρχον σύστημα τεμνομένων χώρων κίνησης ή ταυτόχρονα να εντάξει σε αυτό χώρους στάσης, που υφίστανται ανεκμετάλλευτοι στα πέριξ οικοδομικά τετράγωνα.
Οι «τεθλασμένες» -κύριο μορφολογικό στοιχείο της μελέτης- υποδηλώνει και καθορίζει τις πορείες εντός του γραμμικού συστήματος κίνησης μεταξύ επιλεγμένων σημείων με αστική σημασία. Η επιλογή των υλικών και η χωρική χρήση των φυτεύσεων υπογραμμίζουν τον νέο χαρακτήρα της περιοχής μελέτης, αν και η εκτεταμένη χρήση ξύλου στο αστικό δάπεδο ή στον εξοπλισμό εκτιμάται ως υπερβολική. 
Σε γενικές γραμμές η μελέτη καλύπτει σε υψηλό ποσοστό τα κριτήρια του διαγωνισμού με κομψότητα, λειτουργική πυκνότητα και πληρότητα.




28071708GP: 
Ρούπας Παναγιώτης





Απόσπασμα από τα πρακτικά:

Η πρόταση στηρίζεται σε εμπεριστατωμένη ανάλυση που συνιστάται σε επιλογή ικανού αριθμού «σταυρών» (51) ώστε να επιτευχθεί ένα ιδιαίτερα συνεκτικό δίκτυο πεζοδρόμων για την πόλη. Παράλληλα κριτήριο αποτελεί η περιμετρική δόμηση και οι γειτνιάσεις για την 2η επιλογή (των 11) απ’ όπου προέκυψε η προτεινόμενη περιοχή και έτυχε επεξεργασίας. Η χρησιμοποίηση ενός κανάβου που κατόπιν αφαίρεσης προκύπτει από τον αστικό υπάρχοντα κάναβο του πολεοδομικού ιστού ενισχύεται από ένα δεύτερο στραμμένο κατά την κατεύθυνση του συμπλέγματος των ΟΤ, για να αποτυπωθεί στην συνέχεια στο χώρο ενώ το τρίτο στοιχείο τονίζει τους άξονες των εισόδων.

Σε αυτό το πλέγμα νοητών γραμμών υπακούει η τοποθέτηση των επιμέρους κατασκευών, η εναλλακτικότητα των οποίων και η ποικιλομορφία αναιρεί την στατικότητα και την κλίμακα του αστικού περιβάλλοντος της πόλης της Κοζάνης, παρά τη δυσκολία στην εφαρμογή της.
Το αποτέλεσμα της μεθοδολογικής οργάνωσης είναι αμφισβητούμενο. 
Αρνητικά στοιχεία η επιλογή ξενικών τρόπων φύτευσης και η ελλιπής αιτιολογία της χρήσης σκληρών υλικών.






Παράλληλα επιλέξαμε και τις ακόλουθες μελέτες στις οποίες θα δοθούν έπαινοι των 1000 € 



ΕΞΑΓΟΡΕΣ 




3006KD0601: 

Κωνσταντίνος Παπαθανάκος, Δημήτριος Βαϊμάκης Τσόγκας 


Απόσπασμα από τα πρακτικά:
Η μελέτη επικεντρώνεται επιλεκτικά σε τμήματα του άξονα της Αριστοτέλους και χρησιμοποιεί την γραμμικότητα της υπάρχουσας λαϊκής αγοράς, την οποία και στοχεύει να αναβαθμίσει. Οι επιλογές, τόσο του λειτουργικού όσο και του σχεδιαστικού επιπέδου, κρίνονται ως ενδιαφέρουσες και θετικές, εμπεριέχουν όμως και μία φορμαλιστική ακαμψία, που ανταποκρίνεται περισσότερο στο μορφολογικό χαρακτήρα του άξονα παρά στις πολυσύνθετες μικρο-σχέσεις των τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων. Θετική, αν και εξαιρετικά πολυδάπανη κρίνεται η επιλογή της υπόγειας στάθμευσης, που ίσως όμως τείνει να υπερβαίνει την αστική κλίμακα της Κοζάνης.


19452445GG: 
Χατζηπαρασκευάς Μιχαήλ 

Απόσπασμα από τα πρακτικά:


Απλή μελέτη, όχι εκτός πραγματικότητας. Ανταποκρίνεται στα κριτήρια. Διακρίνεται από απλότητα. Η απόσχιση του εδάφους σε φυσικό και τεχνητό με φύτευση αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο της πρότασης η οποία μαζί με την «πλατεία» πιστεύουμε πως μπορεί να  βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων, μαζί με την αντίληψή τους για τον τρόπο διαχείρισης των μικρής κλίμακας θυλάκων δημοσίου χώρου.
Η κεντρική ιδέα είναι ενδιαφέρουσα, παρ’ ότι παραμένει σε ένα επίπεδο ταπεινότητας.
Μία ενδιαφέρουσα πρόταση που μπορεί να διατρέξει ευέλικτα τον αστικό ιστό προσαρμοζόμενη κατά περίπτωση στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε τόπου.


KZ00052014: 


Κομίνιας Βασίλειος 

Απόσπασμα από τα πρακτικά:

Οι μελετητές επιλέγουν να επεξεργαστούν ως σύνολο τους ενδιάμεσους δρόμους και κάθε αδόμητο τμήμα του ενοποιημένου ΟΤ με συνέπεια και διαβάθμιση όπως αυτή προκύπτει από τα επίπεδα οργάνωσης (layers) της χωρικής πραγματικότητας.
Οι προτεινόμενες τυπολογίες εύλογες για την αντιμετώπιση των αιτουμένων από τον αγωνοθέτη προτάσεων καταλήγουν σε ευανάγνωστες επιλύσεις που ωστόσο σκιαγραφούν ένα φιλικό και οικείο μικροπεριβάλλον για τους κατοίκους της πόλης.
Οι βιοκλιματικές επιλογές συνδράμουν στο χαρακτήρα που προαναγγέλλουν ως «πυρήνες αστικής φύσης».
Οι τεθλασμένες χαράξεις και η ποικιλία στον τρόπο φύτευσης δεν αιτιολογούνται, έτσι ώστε χαρακτηρίζονται ως τυχαίες.

518LS01562: 


Ηλίας Χαρίτος, Δημήτριος Πλιάτσικας, Ελευθέριος Παΐδας 

Απόσπασμα από τα πρακτικά:

Η πρόταση διακρίνεται για την ενδιαφέρουσα επιλογή της μετέωρης ανηρτημένης από τα κτίρια πέργκολας που φέρει το πράσινο στην επιλεγμένη περιοχή μελέτης και επιτρέπει την ελεύθερη κυκλοφορία πεζών και οχημάτων και ενισχύει την βιοκλιματική προσέγγιση.


59325088GA: 
Γεωργιάδου Ελένη, Ελευθεριάδης Δημήτριος, 


Σωφρονίδης Γεώργιος 


Απόσπασμα από τα πρακτικά:

Η επιλογή της βασικής σχεδιαστικής λειτουργικής μονάδας δημιουργεί ευελιξία και ενδιαφέροντα μικροσύνολα πρασίνου και καθιστικών, καθώς και καθ’ ύψος κατασκευών. Ωστόσο δεν ανταποκρίνεται σε υπάρχουσες μορφικές δομές του συγκεκριμένου αστικού χώρου και αποτελεί σχεδιαστικό μοντέλο μάλλον ξένο, διανοητικό και περιοριστικό.

Η δημοσίευση αυτή πραγματοποιήθηκε με σκοπό να δώσει  άμεσα την χαρά στους διακριθέντες  νέους αρχιτέκτονες, με δεδομένη την ομόφωνη  απόφαση των μελών της επιτροπής και φυσικά για να αποφευχθεί  η γνωστή καθυστέρηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, οι οποίες ολοκληρώθηκαν την Δευτέρα 17-ΦΕΒ-2014.  Απλά έγινε η κατακύρωση των αποτελεσμάτων από το Δ.Σ. της ΕΑΧΑ και τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν συνοπτικά  στην ιστοσελίδα της. (κάντε ΚΛΙΚ εδώ).


Monday, February 10, 2014

ΜΙΜΗΣ ΦΑΤΟΥΡΟΣ: ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ 2014


Χαιρετίζω σήμερα την χειρονομία του Μίμη Φατούρου να μου στείλει προς δημοσίευση το κείμενο που ακολουθεί, σχετικό με την φετινή Μπιενάλε, με τίτλο «Fundamentals».



Δημήτρης Α. Φατούρος 

Κάτι συμβαίνει με την αρχιτεκτονική




Κάτι συμβαίνει με την αρχιτεκτονική. Στα τέλη του Δεκεμβρίου 2013 ανακοινώθηκε, όπως είναι γνωστό, ο επίτροπος για τη Biennale Αρχιτεκτονικής του 2014 και ο επίτροπος, ο Rem Koolhas, παρουσίασε το θέμα της Biennale: τα Θεμελιώδη (fundamentals). 





Rem Koolhas

Η παρουσίαση τονίζει ότι τα Θεμελιώδη θα είναι μια Biennale, για την αρχιτεκτονική, όχι για τους αρχιτέκτονες, την εξέλιξη της εθνικής αρχιτεκτονικής τα τελευταία 100 χρόνια (1914-2014) και θα επικεντρωθούν ιδιαίτερα στα αναπότρεπτα στοιχεία κάθε αρχιτεκτονικής που χρησιμοποιούνται από κάθε αρχιτέκτονα, οπουδήποτε, σε οποιαδήποτε εποχή (την πόρτα, το δάπεδο, την οροφή κτλ). 

Η συζήτηση θα είναι χρήσιμη εάν μπορέσει να βοηθήσει να διαπιστωθούν καινούρια Θεμελιώδη ή ότι ορισμένα Θεμελιώδη δεν εφαρμόζονται, δεν κατανοούνται, αποφεύγονται ή παραφράζονται. Στην παρουσίαση όμως δεν διαφαίνονται κρίσιμοι παράγοντες που συντελούν στα Θεμελιώδη όπως ο γεωγραφικός, φυσικός κόσμος, σταθερός συντελεστής στις συνθήκες επιβίωσης και συμβίωσης της ανθρώπινης κοινότητας και οι νέες πραγματικότητες που αναπτύσσονται με επιμονή και προσανατολισμένες προτεραιότητες και εντάσεις εδώ και 30 χρόνια. Οι νέες συνθήκες του υλικού και του άυλου, του τεχνικού και του τεχνητού κόσμου, όπως η διαδικτυακή πραγματικότητα και η απομάκρυνση από την υλικότητα και το έδαφος δεν μπορεί παρά να είναι αναπόσπαστο μέρος της συζήτησης για την αρχιτεκτονική και την πόλη. 

Στην παρουσίαση, είναι εντυπωσιακή η έμφαση στην εθνική αρχιτεκτονική και στην εθνική, και όχι την πολιτισμική, ταυτότητα που μάλιστα κατηγορηματικά τονίζεται ότι θυσιάστηκε στη modernity. Δηλαδή 100 χρόνια τώρα η νεωτερικότητα ως γενικότερη διατύπωση και το μοντέρνο κίνημα ως καθημερινή διατύπωση αντιτίθεται στην πολιτισμική ταυτότητα; Ένα παλαιό πεδίο εύκολης διαμάχης επανέρχεται παρά το ότι από την πρώτη περίοδο το μοντέρνο κίνημα αναζητεί και συζητεί τη συναναφορά με πολιτισμικά στοιχεία, ως διατυπώσεις ή εμπειρίες χρήσιμες για τις προσωπικές και συλλογικές συνθήκες στο χώρο αποφεύγοντας τις νοσταλγίες διαφορετικών κατηγοριών. 

Στη δύσκολη, πολλαπλή και συχνά αντιφατική συνάντηση της αρχιτεκτονικής με τον αρχιτέκτονα όλα είναι παρόντα, τα Θεμελιώδη δεν είναι μετέωρα, η πόρτα, το δάπεδο και η οροφή είναι ανθρώπινος κόσμος. 

Δ.Φ.


Η ελληνική συμμετοχή 
με εθνικό επίτροπο τον Γιάννη Αίσωπο 




Ναύπλιο, Ξενοδοχείο Ξενία,

Χαιρετίζω επίσης και την επιλογή του Γιάννη Αίσωπου ως εθνικό επίτροπο για την ελληνική συμμετοχή στην 14η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας με κεντρική ιδέα την εικόνα της μοντέρνας Ελλάδας μέσα από τα τοπία τουρισμού που δημιούργησαν οι Έλληνες αρχιτέκτονες 



Ο Γιάννης Αίσωπος 


Από την εφημερίδα τα ΝΕΑ δανείστηκα την δήλωση του Γιάννη Αίσωπου: 

«Ο σύγχρονος μύθος της Ελλάδας πάνω στον οποίο στηρίχθηκε ο τουρισμός της χώρας βασίζεται σε δύο άξονες: στην Ιστορία και στο τοπίο. Από τη μια έχουμε τη σύνδεση της αρχαιότητας με το σήμερα και από την άλλη το αναλλοίωτο ελληνικό τοπίο που λειτουργεί ως όχημα συνέχειας από το παρελθόν έως το παρόν» 

Εύχομαι καλή επιτυχία στο εγχείρημα!