Monday, April 11, 2016



KOKKINOU + KOURKOULAS
architects & associates

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟΝ ΚΛΕΙΣΤΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΝΑΤΟΛΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

…απουσία ψυχής;



Μετά την πρόσφατη παρουσίαση (4 ΙV 2016) του πρώτου Βραβείου της μελέτης του αρχιτεκτονικού γραφείου SPARCH, κράτησα στο μυαλό μου τα θετικά σχόλια που διατύπωσε η Μόρφω Παπανικολάου για το υψηλό επίπεδο και των επτά μελετών, που συμμετείχαν στον κλειστό αυτό διαγωνισμό για το νέο Δημοτικό Σχολείο στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ανατόλια στην Θεσσαλονίκη. Έτσι ανταποκρίθηκα θετικά και άμεσα στο τηλεφώνημα που πήρα από τον Ανδρέα Κούρκουλα για την δημοσίευση και της δικής τους μελέτης, που την παραθέτω στην συνέχεια, έστω και αν δεν έχει διακριθεί. 

Είναι σύνηθες άλλωστε τον τελευταίο καιρό, συμμετοχές σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς που δεν διακρίθηκαν, να επαναξιολογούνται και να διακρίνονται σε άλλες εκδηλώσεις. Αξίζει πιστεύω να μας δίνεται και η δυνατότητα συσχετισμού των μελετών, που συμμετέχουν σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, που σήμερα σπανίζουν και ταυτόχρονα να δίνονται αφορμές και για διάλογο. 

Όπως τονίζεται στην Τεχνική Έκθεση της μελέτης αυτής: 
Στόχος  του σχεδιασμού του σχολείου, είναι να δημιουργηθούν οι χωρικές συνθήκες που προωθούν αβίαστα την οργανωμένη και την δημιουργική μάθηση και συγχρόνως ο χώρος να καταγράφεται στην μνήμη των μαθητών σαν η κοιτίδα της μάθησης, της δημιουργίας, και της δόμησης της προσωπικότητας. 

Γενική Κάτοψη 
Οι μονάδες των τάξεων οργανώνονται σε μικρές συστάδες προκειμένου η κλίμακα τους να είναι οικεία για την ηλικία των μαθητών 

Η οργανωμένη μάθηση παρέχεται μέσω της βασικής μονάδας της τάξης και η δημιουργική ελεύθερη γνώση μέσω των κοινόχρηστων λειτουργιών που στεγάζονται στον κυλινδρικό όγκο και τους χώρους κυκλοφορίας. Ο κυλινδρικός όγκος είναι ο συνδετήριος χώρος μεταξύ των τάξεων έτσι ώστε να ενδυναμώνεται από τα τυχαία περάσματα των μαθητών. 


 

Οι όγκοι των τάξεων οργανώνονται στους δύο άξονες βορρά – νότου , ανατολής – δύσης. Η σύζευξη των δύο αξόνων καθορίζει την θέση των κοινόχρηστων λειτουργιών, καθορίζει την καρδιά του σχολείου όπου οι μαθητές και οι διδάσκοντες συναντώνται και αλληλεπιδρούν. Η είσοδος του σχολείου είναι στην «καρδιά» του σχολείου, όπου μέσω μίας ράμπας γίνεται η πρόσβαση στον όροφο. Ο χώρος αυτός έχει έντονο συμβολικό χαρακτήρα στην εκπαιδευτική διαδικασία. 
 
Η βιβλιοθήκη

Η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων 

Το Γυμναστήριο

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για μια ακόμη άρτια μελέτη του αρχιτεκτονικού γραφείου KOKKINOU + KOURKOULAS. 

Μια μελέτη ενός εκπαιδευτικού κτιρίου, που εκτός από την καθαρότητα της άριστα συγκροτημένης κάτοψης, παραμένει και σε μία απλότητα και μία λιτή επεξεργασία, τόσο των εξωτερικών όσο και των εσωτερικών χώρων, πιστή στις επιταγές του μοντέρνου. 

Αυτό όμως που λείπει από αυτή την προσέγγιση είναι η «ψυχή» του Δημοτικού Σχολείου και μάλιστα ενός ιδιωτικού. Αυτή η ιδιαίτερη προσέγγιση, που πιστεύω ότι χαρακτηρίζει το πρώτο βραβείο. 

Το κτίριο των Ανδρέα Κούρκουλα και της Μαρίας Κοκκίνου κατά την ταπεινή μου γνώμη, παραμένει τελικά ουδέτερο. Άψογο από κάθε άποψη αλλά, εκτιμώ ότι θα μπορούσε να είναι ένα οποιοδήποτε καλοσχεδιασμένο εκπαιδευτικό κτίριο ανεξαρτήτου βαθμίδας εκπαίδευσης. 

Η όλη σύνθεση, οι όγκοι και η άρθρωσή τους προφανώς ανταποκρίνονται στον δικό τους στόχο, όπως ακριβώς αναφέρεται στην Τεχνική Έκθεση αυτής της μελέτης, αλλά δεν αφορά δυστυχώς, παιδιά του Δημοτικού Σχολείου. Στην περίπτωση αυτή εκτιμώ ότι το θέμα δεν λύνεται μόνο με μια σχετική σχολική επίπλωση ή διακόσμηση. Είναι καθαρά δομικό, έχει να κάνει  με την επεξεργασία και άρθρωση των όγκων, την όλη αίσθηση της σύνθεσης και κυρίως την όλη ατμόσφαιρα μιας οικειότητας για τις παιδικές ψυχές. Αυτό ακριβώς νομίζω ότι είναι το βασικό πλεονέκτημα του πρώτου βραβείου. Μια άποψη  που ελπίζω να αποτελέσει αφορμή για διάλογο...



ΟΜΑΔΑ ΜΕΛΕΤΗΣ 

Αρχιτέκτονες 
Μαρία Κοκκίνου – Ανδρέας Κούρκουλας 

Νικόλας Παπλωματάς 
Γεώργιος Φιορεντίνος 
Διονύσης Κουτσιουμάρης 
Αργύρης Χρονόπουλος 
Χρύσα Γερακάκη 
Ευγενία Δημοπούλου 
Κάρολος Φωτιάδης Ραατ 
Χρήστος Γυφτόπουλος 
Ελπίδα Πεπονή 

Σύμβουλος: Γιάννης Πεπονής 
Πολ. Μηχανικοί: Cubus Engineering 
Μηχ. Μηχανικοί: Melcon 
Αρχιτεκτονική Τοπίου: Έλλη Παγκάλου 
Κυκλοφοριακή Μελέτη: Σπύρος Βούγιας 
Σύμβουλος Ακουστικής: Θ. Τιμαγένης 


No comments :

Post a Comment